5 Hari Menuju Ramadan, Suasana Lengang Masjidil Haram Cetus Rasa Sebak

Sedar tak sedar, tinggal beberapa hari lagi umat Islam di seluruh dunia akan menyambut kedatangan bulan Ramadan. Pastinya para muslimin akan melipat gandakan ibadah bersempena dengan bulan mulia itu demi ganjaran pahala yang maha hebat.
Namun begitu, tidak siapa duga, tahun ini dunia telah diuji dengan pendemik Covid-19 sehinggakan di sesetengah tempat memaklumkan tiada solat terawih secara berjemaah bagi membendung penularan wabak tersebut.

Hanya petugas pembersihan di depan Kaabah

Paling memberi kesan adalah apabila Kota Mekah dan Madinah yang menjadi tumpuan umat Islam lengang tanpa kehadiran ramai orang lebih-lebih lagi menjelang bulan mulia ini.
Dalam perkongsian di laman Facebook Masjidil Haram, kelihatan hanya petugas-petugas kebersihan dan orang setempat yang ada di keliling Kaabah telah membuatkan rasa sayu hadir dalam diri umat Islam.

Terawih & sunat aidilfitri dilakukan dirumah sahaja

Kebiasaannya, Masjidil Haram pasti meriah dengan kehadiran masyarakat Islam dari seluruh dunia yang mengerjakan umrah dan ingin merasai nikmat berpuasa di Kota Suci itu.
Walau bagaimanapun, kerajaan Arab Saudi telah memutuskan bahawa tiada solat terawih dan solat sunat Aidilfitri akan diadakan di Masjidil Haram tahun ini bagi mengelakkan wabak Covid-19.

Langkah kekang pendemik

Perkongsian gambar-gambar keadaan disana ketika ini sememangnya memberikan sedikit rasa sedih kepada penduduk muslim di serata dunia.
Akan tetapi, demi kebaikkan semua, langkah yang diambil oleh pihak Arab Saudi untuk tidak membenarkan kehadiran orang luar ke Kota Suci itu sememangya satu inisiatif yang sangat perlu bagi mengelakkan penyebaran pendemik.
Semoga pada musim haji dan tahun-tahun akan datang, Kota Suci Mekah dan Madinah kembali meriah dengan orang ramai yang hadir untuk beribadat kepada Allah S.W.T. Inn shaa Allah.


Sumber : Masjid Al Haram